مقالات

شرح منظومه آقا سید رضی شیرازی

دروس شرح منظومه

دروس شرح منظومه برای دسترسی راحت‌تر علاقمندان به این کتاب پر‌ارج درسایت ایشان بارگذاری شده است . این دروس در ۴۰۰ جلسه توسط حکیم متاله حضرت آیت الله سید رضی شیرازی با بیانی شیوا و رسا برای علاقمندان به حکمت و فلسفه اسلامی گفته شده است. در حال حاضر ۲۰۰ جلسه از مجموع جلسات در موجود است.

جلسات ۱ الی ۱۰۰/ جلسات ۱۰۱ الی ۲۰۰

زندگینامه مختصر ایشان

آیت الله سید رضی شیرازی از خاندان میرزای شیرازی بزرگ است که فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد و میرزای شیرازی دوم – آیت‌الله میرزا محمد تقی شیرازی (۱۲۷۰-۱۳۳۸ ق) یکی از شاگردان ممتاز میرزای شیرازی اول رهبر انقلاب ۱۹۲۰م. عراق (ثوره العشرین) بود و فتوای معروف جهاد بر ضد انگلیس را صادر کرد. این دو عالم مجاهد را می‌توان اسوه پاسداری از استقلال و عزت کشورهای اسلامی و مبارزه با ظلم و تجاوز و استعمار خارجی و مثالی برای آگاهی و ایمان عالمان شیعی در آن مقطع زمانی دانست.


استاد سید رضی در سال ۱۳۰۷ (۱۳۴۵ ق) در نجف اشرف به دنیا آمد او نبیره میرزای شیرازی بزرگ است. پدرش آیت‌الله میرزا محمدحسین شیرازی ، نوه میرزای شیرازی بزرگ و مادرش دختر آیت‌الله شیخ محمد کاظم شیرازی– رضوان الله علیه – بود. مادر استاد سید رضی شیرازی، علوم اسلامی را تا کتاب شرح لمعه نزد پدرش تحصیل کرد و اشعار منظومه فقهی سید بحر العلوم را از حفظ می‌خواند.میرزا محمدحسین شاگرد آیت‌الله نائینی بود و یک دوره درس خارج اصول استادش را تقریر کرد.


استاد شیرازی از سال ۱۳۴۴ش. تا کنون به تدریس خارج فقه و اصول و فلسفه اشتغال دارد.مطول، قوانین رسائل و اشارات بوعلی را در مدرسه مروی تدریس کرده است. از کتابهای دیگری که استاد تاکنون تدریس کرده است، می‌توان به معالم، اصول فقه مظفر، شرح لمعه، مکاسب، کفایه الاصول، بدایه الحکمه، و نهایه الحکمه، منظومه حکیم سبزواری، و اسفار، شواهدالربوبیه، فصوص الحکم فارابی، فصوص الحکم ابن عربی، و اصول فلسفه و روش رئالیسم اشاره کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا