علم و دین

نشست تخصصی “هوش مصنوعی و بدنمندی ذهن”

مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار از سلسله نشست های اندیشه ورزی مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند را با موضوع: هوش‌مصنوعی و بدنمندی ذهن توسط سخنران: حجت الاسلام دکتر محمود‌ رضا قاسمی در یکشنبه 23 بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶ ، در مکان دانشگاه علم و صنعت ایران، سالن کنفرانس دانشکده کامپیوتر برگزار کرد که چکیده مباحث بدین شرح بود:


در این جلسه حجت الاسلام دکتر محمودرضا قاسمی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در ابتدا با بیان انواع تلقی ها از هوش مصنوعی در حوزه هوش مصنوعی ضعیف؛ قوی و ابر هوش به بیان انواع تعارف از بدنمندی پرداخت


بدنمندی ذهن در فلسفه ذهن معاصر بیش از ده تعریف دارد که با تمرکز به نظرات جورج لیکاف استاد دانشگاه برکلی و مارک جانسون استاد دانشگاه اورگان به تعریف بدنمندی پرداخت ، سپس به نقطه نظرات چامسکی در این باره پرداخت و با بیان اینکه در فلسفه اسلامی مفاهیمی که ملاصدرا در ایجاد مفاهیم شعور و هوش از ماده قائل شده است حائز اهمیت است که در غرب متاسفانه تازه با این مفاهیم آشنا شده اند . صدرا جوهر ادراک را فرا مادی می داند اما بر خلاف نظر خیلی از فلاسفه ابتدای بستر آن را مادی دانسته که سپس در سیر تحول خود به جوهری فرامادی می رسد. به ابن معنا که ماده اولیه نقش مهمی ایفا می کند.


سپس انواع رویکردهای غیر بدنمند به هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفت و در نهایت رویکردهای بدنمند به هوش مصنوعی در تلاقی بین روباتیک و موقعیتمندی ؛سیستم های متحرک؛ بدنمندی در مفاهیم هوش مصنوعی

و آگاهی ماشین مورد توجه قرار گرفت. همچنین با بیان اینکه chatgpt می تواند در این باره مورد توجه قرار گیرد تا آن با نظریات پیوندگرایی و بدنمندی مورد سنجه قرار گیرد. در پایان تعدادی از اساتید دانشکده کامپیوتر و دانشجویان سوالات خود را مطرح نمودند که پاسخ ها بحث گذاشته شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا