علم و دین

علم و ذبح اسلامی حیوانات

معلوم است که یکی از سنت‌های حیات و موجودات زنده این ‌است که آنها در نظام و انسجامی حکیمانه برای ادامه حیات بر روی زمین از همدیگر تغذیه می‌کنند؛ نظام و سیستمی که اگر یکی از ارکانش دچار اختلال گردد بر منطقه و محیط آن تاثیر می‌گذارد. چرا که هر موجودی خورنده و خوردنی است (اگر این تعبیر درست باشد) تا به موادی دست یابد که جسم آن بدان نیازمند است و همچنین مواد جسم خود را به غیر خود اعطا می‌کند (چنانکه ما از گیاهان که دارای مواد مفیدی برای جسم است و نیز از حیوانات که دارای پروتئین ها و اسیدهای آمینه است که جسم پس از هضم به منظور ساخت پروتئینهای مورد نیازش از آن استفاده می‌کند تغذیه می‌نمائیم)

الله متعال خوردن چهارپایان را برای انسان‌ها مشروع گردانده، چنانکه او از ما نسبت به حیوانات، مهربان‌تر است و سریع‌ترین روش برای کشتن آنها بدون درد کشیدن را می‌داند، که در این مقاله بدان می‌پردازیم و امروز از معجزه‌ی ذبح اسلامی (Halal Slaughter) در مقابل عملیات شوک الکتریکی یا بیهوش‌کردن یا حتی تزریق هوا سخن خواهیم گفت، پس با ما باشید:

🔻۱. پژوهشی در مجله‌ای بین‌المللی با رده بندی ۱۷ در سطح جهان، در زمینه‌ی علوم تغذیه منتشر شده که به مقایسه بین ذبح اسلامی (Halal Slaughter) و روش تزریق هوا در خرگوش‌ها پرداخته و به نتایج زیر دست یافته است:

آ) پس از کشتن حیوان با تزریق هوا، نسبت کلسیم و گلوکز تا حد چشمگیری در خون آن در مقایسه با ذبح اسلامی افزایش یافته است،
و این دو، به عنوان دو شاخصه برای (انتقال پیام حسی و درد کشیدن حیوان) به هنگام مرگ قلمداد می‌شوند؛ چنانکه از لحاظ علمی ثابت‌شده که گلوکز در حالت تنش جسم برای رفع نیاز ناشی از افزایش عملیات حیاتی جسم به هنگام قرار گرفتن حیوان در معرض یک عامل شدید بالا می‌رود.

ب) آنزیم‌های کبد پس از کشتن از طریق تزریق هوا در مقایسه با ذبح اسلامی افزایش می‌یابد؛ کما اینکه شاخصه‌ای مبنی بر این است که کشتن حیوان با روش غیراسلامی، سبب نابودی شدید سلولها و تحلیل رفتن عضلات می‌شود.

ج) اسید لاکتیک حیوان پس از کشتنش با تزریق هوا افزایش پیدا کرده که همین امر شاخصه‌ای مبنی بر افزایش درد کشیدن حیوان و تحلیل رفتن عضلات است.

د) افزایش بیش از ده‌بار نسبت آدرنالین در روش غیر اسلامی؛ درحالی که در ذبح اسلامی فقط پنج‌بار افزایش یافته است، (افزایش پنج‌بار یعنی اینکه اختلاف دوبرابر است)، که این نیز شاخصه‌ای مبنی بر آن است که ذبح اسلامی، در مقایسه با دیگر روش‌ها، مهربانانه‌تر است و حیوان با ذبح شدن کمترین درد را احساس می‌کند.

ه‍ــ) کیفیت گوشت برگرفته از حیوانات کشته‌شده با روش‌های غیر اسلامی کاهش یافت، چنانکه گلیکوژن آن در نتیجه تحلیل‌رفتن عضلات کاهش یافت.

نمایش بیشتر

محمود رضا قاسمی

مدیریت وبسایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا