علم و دین

ثاتیر شکرگزاری بر سلامت روان

سلامت نیوز :رفتارها به‌عنوان اصلی‌ترین وسایل ارتباطی انسان‌ها، مهم‌ترین نقش را در رشد و بالندگی روابط انسانی و ارتقای سطح کیفی اعتماد اجتماعی دارند. به‌همان اندازه که رفتارهای مثبت و سازنده همانند تشکر و عذرخواهی باعث کاهش آلام و تنش‌های اجتماعی می‌شوند، رفتارهای نادرست همانند ناسپاسی و تکبر اهرم‌های کاهش اعتماد اجتماعی و تنزل اخلاق اجتماعی در جامعه هستند.

ناسپاسی به‌عنوان اصلی‌ترین واکنش انسان‌ها در قبال حرکات درست، تلاش‌ها، فعالیت‌ها و از خودگذشتگی‌ها می‌تواند جامعه را به‌سوی بداخلاقی و ناسپاسی اجتماعی سوق‌ داده و قدرناشناسی را به‌عنوان یک رفتار اجتماعی نهادینه نماید. ناسپاسی سیاسی همان سرپیچی از مقررات جامعه و قانون گریزی، ناهنجاری‌‌ها رفتاری است که در قبال دولتمردان و تلاشگران سیاسی به‌اجرا درمی‌آید. فتنه‌گری، همکاری با بیگانگان، نادیده گرفتن منافع ملی و آرمان‌های جامعه نشانه‌هایی از ناسپاسی هستند. در ناسپاسی اجتماعی بعضی از افراد تلاش‌های خدمتگزاران جامعه را نادیده گرفته یا هر حرکت مثبت و نوینی را جزو وظایف ذاتی و اداری قلمداد کرده و با روحیه طلبکارانه به‌ایثارها و تلاش‌های اجتماعی نگاه کرده و رشد و پیشرفت‌‌های مختلف در ابعاد خدمات اجتماعی را وسیله هجوم به‌افراد و نهادهای مجری قرار می‌دهند. در موضوع جمع‌آوری بی‌پناهان و کارتن خواب‌ها فراموش نمی‌کنیم که در زمستان‌های گذشته جسم بی‌جان و یخ‌زده این قربانیان اجتماعی در کوچه‌ها و پس کوچه‌ها می‌ماند و با نگاه اسفبار شهروندان به‌میان آمبولانس کشیده می‌شد. امروز دیگر از این صحنه‌های آزاردهنده در شهر ما خبری نیست.

 نگریستن به‌پیشرفت‌های شهری در تهران و شهرهای دیگر تلاش‌های نهادهای اجتماعی را به‌وضوح بیان می‌دارد. قدرشناسی از این فعالیت‌ها نگهداری‌ از زیبایی‌های شهر است. ناسپاسی موجب کینه اجتماعی گشته و همراه خود اعتماد اجتماعی و اصالت انسانی را کاهش می‌دهد. در پژوهشی روی 4520 نفر از افراد بالای 50 سال علت آرامش و رضایت روانی افراد شاکر و خشم و افسردگی زیاده خواهان افراد ناسپاس مورد پژوهش قرار گرفت که جمع‌بندی نتایج به‌دست آمده باعث تعجب گروه آسیب‌شناسی بنیاد علوم رفتاری شد.

ابراز تشکر به‌شیوه‌های مختلف نه‌تنها از لحاظ روحی بلکه از حیث جسمی هم روی انسان تاثیرهای مثبتی دارد. شکرگزاری موجب آزادشدن مواد شیمیایی از جمله مواد پاداش دهنده مثل ناقل عصبی، دپامین و سرتونیم با خواص آرام کنندگی و شادی‌آور گشته و همراه خود باعث ترشح هرمون محبت به‌نام اکسیتوسین می‌شود. همچنین هورمون‌های خشم و تنش مانند کارتیزول در زمان شکرگزاری کاهش می‌یابند.

از این روش برای رفع افسردگی هم استفاده می‌شود و مواد هورمون‌های پاداش دهنده مغز آنها را افزایش می‌دهد. بنابراین طول عمر و سلامتی جسمی افراد در میانسالی و سالمندی را می‌توان نتیجه روحیه زندگی در دوران جوانی و زندگی اجتماعی آنها قلمداد کرد چراکه ناسپاسی موجب افزایش کارتیزول گشته و این ماده باعث افسردگی روحی، خمودگی و کسالت‌های جسمی می‌گردد. بنابراین تاثیر روحیه تشکر در زندگی فردی و اجتماعی و در سلامتی روح و جسم می‌تواند دلایل بسیار قدرتمندی در تجویز این صفات در مکتب مبین ما باشد.
سلامت نیوزتاثیر شکرگزاری در سلامتی روحی و جسمی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا