علم و دین

بررسی و نقد بحث خدا در نگاه بعضی دانشمندان آتئیست

استیفان هاوکینگ -قسمت اول

استیون یا استفان هاوکینگ در ۸ ژانویه سال ۱۹۴۲ در شهر آکسفورد انگلستان متولد شد. او از نخستین سال‌های نوجوانی اشتیاقش به علوم فضایی و نجوم را نشان داد. در سن ۲۱ سالگی هنگامی‌که دانشجوی فلسفه کیهان‌شناسی بود، علائم بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک در او بروز کرد. با وجود این بیماری فلج‌کننده، او اقداماتی پیشرو در علوم فیزیک و کیهان‌شناسی به نام خود ثبت کرده است و چندین کتاب نوشته که علم را برای عامه مردم قابل فهم و دسترسی کند. در سال ۲۰۱۴ بخشی از زندگی او در فیلمی به نام «تئوری همه‌چیز» به تصویر کشیده شد.

استیون هاوکینگ در ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ (۱۴ مارس ۲۰۱۸ میلادی) در سن ۷۶ سالگی در خانه‌اش در کمبریج از دنیا رفت. او که از بیماری نادر ALS رنج می‌برد، بر خلاف اکثر بیماران، سال‌ها با این بیماری مبارزه کرد و مرگ خود را به تاخیر انداخت. او زمانی در مورد مرگ گفته بود: من هیچ‌گاه از مرگ نمی‌ترسم؛ اما عجله‌ای هم برای آن ندارم. من هنوز کار‌های زیادی برای انجام، دارم.

تصویر بالا نگاه هاوکینگ به موضوع خدا را نشان می‌دهد.

(طرح بزرگ، استیون هاوکینگ، ص 8)

شرح تصویر: علم می‌تواند به تنهایی، جهان هستی را توضیح دهد و نیازی نداریم برای توجیه چگونگی شکل‌گیری این جهان، فلسفه بافی کنیم (هاوکینگ در کتاب «طرح بزرگ» صفحۀ 1 می‌گوید: «فلسفه اینک مُرده است»). به عبارت دیگر، استیون وجود خدا را انکار نمی‌کند، بلکه می‌گوید تا ‌زمانی که امکان توضیحی منطقی دربارۀ این جهان داشته‌باشیم، سراغ راه‌های دیگر نباید رفت.

جیمز مارش فیلم «نظریۀ همه چیز»(The Theory of Every thing)  را دربارۀ زندگی استیون هاوکینگ ساخته‌است. این فیلم بر اساس خاطرات همسر استیون هاوکینگ در سال (2014م) ساخته شده‌است. در این فیلم شما با زندگی، خانواده، روند علمی و اندیشه‌های او آشنا می‌شوید. البتّه در این جا قسمت‌هایی گزینش شده  که ضمن آشنایی اجمالی با این شخصیّت، موجب شناخت اندیشه‌های او دربارۀ خدا شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا