علم و دین

بررسی بحث خدا – هاوکینگ2

در فیلم تئوری همه چیز ؛ استیون دانشجویی با نبوغ خوب است و باید دربارۀ تز دکترای خود تصمیم بگیرد. به همین جهت، استادش پیشنهاد‌ می‌کند در کنفرانس یک ریاضی‌دان معروف شرکت کند.

استیون با جین که فردی مذهبی است، آشنا می‌شود.

گفتگوی آنها نگاه هاوکینگ به موضوع دین را نشان می‌دهد.

هاوکینگ در پاسخ به سؤال جین دربارۀ اعتقاد به خدا می گوید که با دیکتاتوری الهی مشکل دارم. منظورش این است ‌که نمی‌خواهد هیچ اعتقادی، جلوی پرسشگری او را بگیرد. در واقع، او نگران است که با پذیرش دین، از پرسش و پژوهش در برخی زمینه‌ها مانند چگونگی شکل‌گیری جهان باز بماند. در ضمن، به این جمله اشاره می‌کند: «ایمان بیاور تا باور کنی.»

در بخش بعدی، با خانوادۀ استیون (پدر، مادر و دو خواهر) که ظاهراً اعتقادی به خدا ندارند، آشنا می‌شویم.

لینک فیلم

منظور هاوکینگ این است که به عنوان یک پژوهشگر نمی‌خواهد پیش‌فرض‌هایی داشته‌باشد که در صورت مغایرت آنها با یافته‌های علمی، دچار مشکل شود. در واقع، می‌خواهد خودش کاشف پاسخ‌ها باشد و به جواب‌های از پیش تعیین‌شده اکتفا نکند.

در ادامۀ فیلم می‌بینیم که هاوکینگ تصمیم‌ می‌گیرد تِز دکترای خود را دربارۀ موضوع «ویژگی‌های جهان‌های منبسط‌شونده properties of expanding universes» بنویسد. نتیجۀ تحقیقات او در این مرحله این است که جهان با یک تکینگی آغاز می‌شود. به بیان دیگر او با این ایده، برای جهان نوعی آغاز قایل شده است. در ضمن متوجّه می‌شود که به یک بیماری حرکتی مبتلا می‌باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا