خانواده و سبک زندگی

جوکر_تاد_فیلیپس؛ ما_انسانیم_نه_کالا

جوکر در جامعه‌ای که مدام به مصرف بیشتر دعوت می‌شود به علت عدم توانایی در مصرف (نداشتن پول، استعداد خارق العاده، دورویی و خباثت و..) به شخصیتی مطرود، رانده و تنها شده بدل شده است که برای بیان این حجم از تحقیر هیچ کنشی به جز خنده های هیستریک نمی‌شناسد.

▫️فیلم روایت دو بخش از جامعه است. بخشی که هنوز قادرند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و بخش دیگری که عصبی‌تر و ناامیدتر و مستاصل‌تر از آنند که بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. جوکر نماینده این طبقه از جامعه است، طبقه ای که یاس و درماندگی خود را از طریق حمله به قطب دیگر جامعه بروز می‌دهد. جوکر نماینده طبقه حمله کننده به فروشگاه‌ها و بانک ها و سلبریتی‌ها و سرمایه‌داران و سیاست‌مداران و صاحبان قدرت است. نزاعی که جوکر آن را نمایندگی می‌کند نزاعی میان طبقات و قشرهای مختلف اجتماعی نیست بلکه نزاعی میان محذوفان جامعه و خود جامعه است. نزاعی میان آنهایی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند و آنهایی که هنوز چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند. پرخاش جوکر پرخاشی است از سوی کسانی که هیچ سهمی در اجتماع خویش ندارند با کسانی که بیشترین سهم را از جامعه خود دارند.

▫️شورش جوکرها بسیار شبیه اعتراضات قرن بیست و یکمی در جهان است. (جنبش فرانسه دو هزار و پنج، لندن دوهزار و یازده، اشغال وال استریت امریکا، جلیقه زردها در فرانسه) شورش جوکرها به مانند جنبش‌های قرن بیست و یکمی، شورشی برای آرمانها و امیدهای بزرگ نیست. جوکرها بیشتر از آنکه خواهان چیزی باشند، خواهان نابودی و تخریب هستند. آن میزان از فریادها و تخریب گری‌های جوکرها بیشتر از آنکه از سر شوق و امید برای خلق جهانی جدید باشد، بیشتر از سر ناامیدی و استیصال است.

▫️شورش جوکرها هجوم حاشیه به متن است. هجوم بی‌شناسنامه‌ها علیه کسانی که تمام اوراق رسمی را به نام خود ثبت کرده‌اند، این شورش هجوم مطرودان و حاشیه نشینانی است که می‌خواهند اینگونه خود را به متن جامعه حک کنند. جوکر از طبقه اجتماعی خاصی نیست و اغلب افرادی که به او می‌پیوندند هم از مهاجران، ولگردان، بی‌خانمان‌ها و بزهکاران سابق ( در یک کلام لمپن‌های جامعه) هستند که با لذت و کیفی فراوان شروع به کشتار و تخریب کرده‌اند.

▫️حامیان شورش جوکر همچون زباله‌های هدایت شده به زیر قالی هستند که حالا فرش را کنار زده و به صورت علنی خود را در معرض تماشای شهری طاعون زده گذاشته اند که خورشید در آن غروب کرده و موش و آشغال و کثافت سراسر آن را قبضه کرده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا