رمانهای منتخب

«دا»، اثر سیده اعظم حسینی براساس خاطرات سیده زهرا حسینی

«دا» خاطرات سیده زهرا حسینی از روزهای آغازین چنگ در خرمشهر است که توسط سیده اعظم حسینی تدوین و تنظیم شده است. سال‌های محاصره خرمشهر توسط نیروهای عراقی محور مرکزی این کتاب را تشکیل می‌دهد. جنگ از زبان دختری 17ساله بازگو می‌شود. بیان حوادث تکان‌دهنده و شرح جزئیات به‌اعتقاد اغلب کارشناسان، این کتاب را به‌عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین اثر در زمینه خاطره‌نگاری دفاع مقدس معرفی کرده است.
«دا» علاوه بر دارا بودن خاطرات ناب یک دختر خرمشهری، دختری که حاضر است برای دفاع از وطن در بحرانی‌ترین شرایط در شهری که در حال سقوط و حمله نیروهای عراقی است، حضور داشته باشد؛

از دیگر ویژگی‌های کتاب که آن را با دیگر آثار خاطره در حوزه دفاع مقدس متمایز می‌کند، بیان جزئیات وقایع و آمیختن آن با زبانی روایی و ساده است که محتوای اثر را خواندنی‌تر می‌کند. اگرچه در تاریخ ادبیات دفاع مقدس آثاری با محوریت زنان رزمنده در قالب خاطره و حتی زندگی‌نامه به رشته تحریر درآمده است اما برای اولین‌‌بار بود که یک کتاب با محوریت یک دختر در دل جنگ، با ذکر جزئیات و توصیفات ملموس منتشر شود؛ ازاین‌رو «دا» سرآغازی برای نگارش خاطرات دفاع مقدس بود.

این اثر تاکنون به زبان‌های انگلیسی و اردو ترجمه شده است،‌ نکته جالب توجه در این میان این است که استقبال از «دا»‌ تنها اختصاص به مخاطبان فارسی زبان ایرانی ندارد،‌ بلکه این کتاب در افغانستان نیز با استقبال گسترده مواجه شده و نزدیک به 10 هزار نسخه از این کتاب در سال‌های اخیر در افغانستان به فروش رفته است.

نمایش بیشتر

محمود رضا قاسمی

مدیریت وبسایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا